Trygghet i trafik och inom motorsport

Varje år så utförs det en rad olika typer av reparationer, bilprovningar och besiktningar på bilar. Det är väldigt viktigt för att förbättra tryggheten ute på vägarna i Sverige. För den som vill köra bil finns även ganska hårda regler om andra saker. Man får till exempel inte längre rattsurfa, det vill säga surfa på en mobiltelefon medan man kör. Bilbälte är obligatoriskt att använda sedan många år tillbaka. Att ta körkort är ganska svårt.

Att köra bil handlar inte endast om att göra något kul utan även om att det behöver finnas ett visst mått av trygghet ute på vägarna i trafiken. Därför finns även hastighetsbegränsningar som behöver hållas. Annars kan det sluta med att man hamnar i diket, särskilt under en kylig vinterdag när väglaget är både halt och förrädiskt.

För den som vill uppgradera sin egen bil med bättre utrustning som gör en bilfärd tryggare kan ett lån vara rätt alternativ. På https://www.zmarta.se/ kan man läsa mer om olika lån och även jämföra erbjudanden. Kanske vill du skaffa dig en automatlåda eller byta ut ett par bromsar som är lite slitna och får anmärkningar i bilbesiktningen? Eller fundera du på att köpa en ny bil som har en bättre trygghet med starkare, tåligare kaross och bättre krockkudde?

Trygg motorsport

För den som ägnar sig åt motorsport så finns det andra slags regler att förhålla sig till. Vanliga regler gäller inte om man tävlar inom bilracing, där finns särskilda regler som är anpassade för motorsporten.

När man till exempel kör så kallad banracing där bilar kör mot varandra på asfalt på särskilda racingbanor så behöver bilarna alltid respektera och följa instruktionerna från racingledarbilen. En sådan bil kan vid till exempel vurpor och avåkningar lägga sig före hela racingfältet. I det läget behöver alla förare lägga sig bakom racingledarbilen även om det innebär att de behöver sänka farten från otroligt höga till högst beskedliga hastigheter.

Bättre utrustning i racingbilar

En annan skillnad som är viktig och ibland helt avgörande är hur bilförarna är klädda i sina bilar. I en racingbil finns det oftast ett så kallat fyrpunktsbälte. Ett sådant bälte ger högre stabilitet och gör att föraren inte åker hit och dit eller kors och tvärs om bilen skulle vara med om en riktigt rejäl krasch eller vurpa. Med en bil med fyrpunktsbälte kan föraren klara sig betydligt bättre, även om bilen till exempel skulle volta.

En annan skillnad är hur man bygger bilarna, med andra typer av karosser. Här finns det dock en stor målkonflikt. En racingbil behöver byggas för att röra sig så snabbt som möjligt men också för att vara trygg för föraren i bilen. Det är inte alltid som en viss åtgärd när man bygger eller designar bilen leder till bättre trygghet för föraren även om det leder till en snabbare bil. En viktig grej är dock generellt en låg tyngdpunkt,. Det kan både förhindra avåkningar och göra att risken minskar väsentligt för vurpor av mer allvarlig karaktär där en bil tappar greppet om marken på ena sidan och två av fyra hjul lättar från marken.

Läs också