Stadsjeep och SUV

En annan bilmodell som snart är lika vanlig som kombin är SUV eller stadsjeep. Dessa är helt vanliga personbilar, men de är av större storlek. Dessa kombinerar den körkomfort som finns i en bra personbil, med framkomligheten som ett terrängfordon har. En SUV har ofta fem eller sju sittplatser. Allra oftast har de också fem dörrar. Det finns inte många SUV som saknar fyrhjulsdrift och stark motor. De flesta SUV-modeller har en rambyggd kaross som baserats på en pickup eller en terrängbil. Om man finner en bil som verkligen är en SUV från grunden har den ofta en helt självbärande kaross.

Jeep var en av de allra första tillverkarna av just terrängbilar för civil användning. Den allra första passagerarvänliga bilen, Willys Jeep Station Wagon tillverkades under år 1946. Denna började sedan masstillverkas och blev allt eftersom den första bilen av denna typ som fungerade för passagerare och civil användning. I förorterna blev denna modell mycket populär och över 300 000 bilar tillverkades i denna modell.

Trenden fångades sedan upp i de olika Europeiska länderna. Det var då nya SUV började tillverka olika modeller av Land Rover. Denna tillverkare fortsatte sedan att göra ännu mer förändringar och framkomligheten och komforten blev bättre och bättre under 1960-talets slut. I det köpstarka landet Nordamerika blev stadsborna allt mer intresserade av olika SUV-modeller och då växte både marknaden och utbudet stort.

I många fall uttalas det stark kritik mot SUV och stadsjeep. Detta ofta på grund av deras höga tyngdpunkt och deras höga höjd. Om en SUV krockar med en oskyddad trafikant eller vanlig personbil är risken för allvarliga skador mycket stor för trafikanten eller de som sitter i personbilen. Förare och passagerare som färdas i stadsjeepen är väl skyddade tack vare bilens vikt och höjd vid en krock med ett mindre fordon eller föremål. Det finns dock också vissa nackdelar med tyngden och höjden. Om man måste väja, göra en kraftig sväng, eller råkar ut för någon variant av singelolycka gör stadsjeepens högre tyngdpunkt att fordonet lätt kan välta. En ytterligare nackdel är att den större stadsjeepen drar en hel del extra bränsle. Det innebär också att utsläppet av koldioxid blir högre. Detta har många tillverkare uppmärksammat och det har gjort att de börjat tillverka SUV för just stadsmiljöer av olika slag.

Läs också

atlast-agency