Folkrace

Bilsporten utvecklades ursprungligen i vårt östra grannland Finland under mitten av 70-talet, men sedan mitten av 80-talet körs tävlingar i folkrace över hela Norden. I Sverige hålls över 600 tävlingar per år, vilket gör folkrace till den största bilsporten sett till antalet deltagare. Det är dessutom en bilsport som är öppen för alla, vilket är själva grundtanken med den här sporten. Vem som helst får delta så länge man har ett giltigt körkort. Den nedre gränsen för när man får köra folkrace är 15 år, vilket man får göra om man har deltagit i en tretimmarskurs för att få tävlingslicens. Någon övre åldersgräns finns inte. Utöver tävlingslicens behöver man en godkänd bil att tävla med. Viss säkerhetsutrustning är också ett krav, som till exempel hjälm, nackkrage och overall.

Folkrace förväxlas ibland med rally, men det är två helt olika sporter. I ett folkrace används inhägnade banor på en sträcka av normalt 2,4 kilometer. Banorna är dessutom konstruerade så att hastigheter över 80 kilometer i timmen blir svåra att uppnå. Underlaget är oftast grus eller asfalt. I ett folkrace kör flera bilar samtidigt, vilket gör att krockar och plåtskador förekommer flitigt. Det är dock förbjudet att med flit köra på eller preja sina motståndare. På grund av just de plåtskador som ofta är resultatet efter ett folkrace är det undantagslöst gamla och billiga bilar som används.

Det är dock inte bara att ta sin gamla rishög och anmäla sig till ett folkrace. Bilen måste som sagt vara godkänd för att få delta i racet. För att den ska bli det ska den ha en skyddsbur och den måste också vara byggd för att tåla kollisioner. Därutöver måste bilens maxhastighet vara reducerad till 80 kilometer i timmen. Att dessa regler efterföljts kontrolleras inför varje tävling och en icke godkänd bil får inte starta.

Många som kör folkrace bygger sina egna bilar, ofta för att komma ner i kostnader. Det finns en orsak till att man inte vill lägga ner för stora pengar på sin folkracebil, nämligen den att efter racet är alla bilar till salu. I och med att man har anmält sig till racet har man också godkänt att bilen kan säljas efteråt. Om man har för avsikt att kanske försöka sälja bilen till en bilhandlare efteråt har man alltså valt fel sport. Oavsett vad man själv lagt ner på bilen är priset för bilen alltid 6 500 kronor. Skulle många vilja ha exakt samma bil drar man lott. Man får heller inte förhandla om priset. Däremot får man plocka ur förarstolen och annat personligt ur bilen innan den byter ägare. Regeln är satt för att inte kostnaderna ska skena iväg inom sporten och på så sätt låta folkrace förbli det den är avsedd att vara, nämligen en bilsport för alla.

Läs också

atlast-agency